Δέκα λόγοι να κάνεις γιόγκα σύμφωνα με την επιστήμη

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(2 ψήφοι)

Γιόγκα στα σανσκριτικά σημαίνει «ένωση». Πρόκειται για μια αρχαία πρακτική μέσω της οποίας επιδιώκεται η ένωση του σώματος, του πνεύματος και της ψυχής. Σήμερα περισσότερο από ποτέ μπορεί να σε βοηθήσει να αντιμετωπίσεις τα προβλήματα της καθημερινότητας και αυτό δεν το λέω εγώ μόνο, αλλά η επιστήμη!

Θα μπορούσα να γεμίσω σελίδες και σελίδες για το πόσο πολύ η γιόγκα με έχει βοηθήσει να αντιμετωπίσω τραυματισμούς μου, σωματικούς και ψυχικούς, για το πόσες φορές με έχει οδηγήσει να βρω την απάντηση σε προβλήματα που αντιμετώπιζα, για το πώς έχει συμβάλλει στο να αλλάξει η οπτική μου απέναντι στην καθημερινότητα. Σαν να ξύπνησα από ύπνο βαθύ ξεκούραστη και αναζωογονημένη, και να αντίκρισα έναν άλλο κόσμο. Μόνο που ο κόσμος ήταν ίδιος, αυτό που άλλαξε ήταν ο τρόπος που τον έβλεπα εγώ, γιατί ξαφνικά συνειδητοποίησα ότι τελικά η αλήθεια είναι/ήταν πάντα μέσα μου αλλά δεν μπορούσα να την δω. Το άγχος, η καθημερινότητα, οι υποχρεώσεις υφαίνουν ένα πέπλο τόσο πυκνό που πια δεν «βλέπεις» τα σημαντικά που είναι δίπλα σου.

Αν όλα αυτά σου φαίνονται μεταφυσικά και υπερβολικά σε καταλαβαίνω, γι’ αυτό θα σου μιλήσω με λόγια καθημερινά και επιστημονικά για τις πολλές ωφέλειες της γιόγκα στον οργανισμό, που είναι πολύ περισσότερες από την ευλυγισία και την ενδυνάμωση. 

Τι μπορεί να κάνει η γιόγκα για σένα…

…να μειώσει το στρες

Πολλές έρευνες έχουν δείξει ότι η τακτική εξάσκηση στη γιόγκα μπορεί να μειώσει την έκλυση κορτιζόλης -γνωστή και ως η «ορμόνη του στρες»- από τον οργανισμό. Τρεις μήνες είναι αρκετοί για να νιώσεις όχι απλώς λιγότερο αγχωμένη, αλλά και πιο ξεκούραστη και χαρούμενη. 

…να μειώσει τις φλεγμονές

Η φλεγμονή είναι ένας μηχανισμός που χρησιμοποιεί το σώμα για να προστατεύεται από την εισβολή ξένων οργανισμών και για την αποκατάσταση των τραυμάτων. Όταν όμως η φλεγμονή είναι παρατεταμένη τότε μπορεί να προκαλέσει φθορά στους ιστούς και στα όργανα του σώματος και να οδηγήσει σε σοβαρά προβλήματα υγείας όπως καρδιακά προβλήματα, διαβήτη, καρκίνο κ.ά. Έρευνα έδειξε ότι οι ασκούμενοι στη γιόγκα έχουν χαμηλότερους δείκτες φλεγμονής από αυτούς που δεν κάνουν. Κατ’ επέκταση οι πρώτοι έχουν λιγότερες πιθανότητες να αρρωστήσουν εξαιτίας κρυφών φλεγμονών από τους δεύτερους. 

…να βελτιώσει την υγεία της καρδιάς

Η καρδιά μας είναι ένας κοίλος μυς που λειτουργώντας ακατάπαυστα σαν αντλία στέλνει αίμα, οξυγόνο και θρεπτικά συστατικά σε όλο τον οργανισμό ως τα άκρα. Γι’ αυτό και η υγεία της καρδιάς είναι σημαντική για την καλή λειτουργία όλου του σώματος. Ασκούμενοι στη γιόγκα έχουν μικρότερη πίεση και λιγότερους παλμούς από αυτούς που δεν ασκούνται. Όμως ακόμα και καρδιοπαθείς μπορούν να δουν βελτίωση της κατάστασής τους ξεκινώντας γιόγκα και υιοθετώντας έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής. 

…βελτιώσει την ποιότητα ζωής σου

Σε ολόκληρο τον κόσμο όλο και περισσότεροι άνθρωποι κάνουν γιόγκα προσπαθώντας να καλυτερεύσουν τη ζωή τους. Και δεν αναφέρομαι μόνο σε νέους και υγιείς. Ηλικιωμένοι, άνθρωποι με κινητικά προβλήματα, ακόμα και καρκινοπαθείς αναφέρουν βελτίωση της διάθεσης τους και μείωση της αίσθησης κούρασης με τακτική εξάσκηση. Επίσης οι ασκούμενοι αναφέρουν καλύτερη ποιότητα ύπνου, μεγαλύτερη κοινωνικότητα και εξωστρέφεια, μειωμένα αισθήματα άγχους και κατάθλιψης, περισσότερη αισιοδοξία.

…να βοηθήσει στην κατάθλιψη

Σύμφωνα με κάποιες έρευνες η γιόγκα μπορεί να έχει και αντικαταθλιπτική επίδραση στον οργανισμό. Αυτό υποθέτουν ότι συμβαίνει επειδή μειώνει την έκλυση της κορτιζόλης, η οποία επηρεάζει τα επίπεδα της σεροτονίνης. Η σεροτονίνη είναι μια χημική ουσία που βρίσκεται κυρίως στον εγκέφαλο και αποκαλείται «χάπι της ευτυχίας» επειδή συμβάλλει στην ευεξία και στην ευτυχία. Μάλιστα τα χαμηλά επίπεδά της συνδέονται με κατάθλιψη.  

…να μειώσει τους χρόνιους πόνους

Οι χρόνιοι πόνοι βασανίζουν εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο και μπορεί να έχουν διάφορες αιτίες από τραυματισμούς ως και αρθρίτιδα. Σε έρευνες έχει βρεθεί ότι η εξάσκηση στη γιόγκα μπορεί να μειώσει τον πόνο και να βελτιώσει την κινητικότητα των αρθρώσεων ιδιαίτερα στις περιπτώσεις του συνδρόμου καρπιαίου σωλήνα και οστεοαρθρίτιδας στα γόνατα. 

…να βελτιώσει την ποιότητα του ύπνου

Ο κακής ποιότητας ύπνος συνδέεται με πολλές ασθένειες όπως με υψηλή πίεση, κατάθλιψη, παχυσαρκία κ.ά. Οι έρευνες δείχνουν ότι όσοι ασκούνται συχνά με γιόγκα έχουν καλύτερη ποιότητα ύπνου: κοιμούνται πιο εύκολα το βράδυ, δεν ξυπνούν κατά τη διάρκεια της νύχτας, νιώθουν πιο ξεκούραστοι το επόμενο πρωί. Φαίνεται, σύμφωνα με τους ερευνητές, ότι η γιόγκα αυξάνει την έκκριση μελατονίνης, μιας ορμόνης που ρυθμίζει τον ύπνο και την εγρήγορση.

…να βελτιώσει την ευλυγισία και την ισορροπία

Η πιο γνωστή ωφέλεια της γιόγκα για τον ανθρώπινο οργανισμό είναι η βελτίωση της ευλυγισίας και της ισορροπίας, και αυτό ισχύει για όλες τις ηλικίες και για τα δύο φύλα. 

…να συμβάλλει στο να αναπνέεις καλύτερα

Στη γιόγκα έχουν μεγάλο ρόλο οι ασκήσεις και τεχνικές που επικεντρώνονται στον έλεγχο της αναπνοής (πραναγιάμα). Έχει βρεθεί ότι η τακτική εξάσκηση βοηθά σημαντικά την ζωτική ικανότητα κάποιου. Ζωτική ικανότητα (Vital Capacity VC) είναι η μέγιστη ποσότητα αέρα που μπορεί να εισπνευστεί ή να εκπνευστεί από τους πνεύμονες. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για όσους έχουν πρόβλημα αναπνοής όπως πνευμονοπάθεια, άσθμα, προβλήματα καρδιάς. 

…να ανακουφίσει από τις ημικρανίες

Υπάρχουν αρκετές έρευνες που δείχνουν ότι η γιόγκα μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της συχνότητας εμφάνισης καθώς και της έντασης των ημικρανιών. 

…να προάγει τις υγιεινές συνήθειες διατροφής

Ένα από τα βασικά προβλήματα της σύγχρονης ζωής είναι ο αυτοματοποιημένος τρόπος που τρώμε. Μασάμε μηχανικά, γρήγορα, τσιμπολογάμε, χωρίς να καταλαβαίνουμε τι ακριβώς τρώμε. Το αποτέλεσμα; Παχυσαρκία, προβλήματα με το στομάχι, καούρες, δυσκοιλιότητα… Η γιόγκα προάγει τον αργό συνειδητοποιημένο τρόπο ζωής και διατροφής. Να είσαι και πνευματικά παρών την στιγμή του φαγητού, να γεύεσαι τις γεύσεις. Γι’ αυτό και οι έρευνες δείχνουν ότι η γιόγκα βοηθά στην αντιμετώπιση των διατροφικών διαταραχών και στην υιοθέτηση υγιεινών συνηθειών φαγητού. 

Περισσότερα άρθρα της Λετίτσια Μουστάκη μπορείτε να διαβάσετε στο let-it-be.gr

Author

Λετίτσια Μουστάκη

E-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Σχετικά με Εμάς

Μπορείτε να επικοινωνήσετε με την ομάδα του morethanawoman.gr στο email info@morethanawoman.gr

Δείτε περισσότερα

Twitter Feed

Διαγωνισμός: Τρεις τυχερές θα κερδίσουν ένα "Τhank You Box" με 4 ειδικά σχεδιασμένα προϊόντα Essence… https://t.co/yRRJgBSwe8
Copy-Paste: τo go-to look που θα αντιγράψουμε και θα φορέσουμε το φθινόπωρο https://t.co/D6tvACOjs6 https://t.co/8WEbkW5TMg